kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

در درازمدت با بالا آمدن سطح آب دریاها و غرق شدن جزایر در آب، حیات میلیون ها نفر از ساکنان این مناطق نیز با خطرات جدی روبرو خواهد شد. وقوع چنین حوادثی باعث محو ونابودی کشورهای کوچک جزیره ای در جهان خواهد شد که ارمغان آن آواره گی و سرازیر شدن مهاجران به کشورهای همجوار و سایر نقاط جهان خواهد بود.هرچند ممکن است مهاجرت توده مردم آنی اتفاق نیفتد و یا تعدادی از جزایر در مقابل اینگونه مصائب بیشتر مقاومت کنند.

به عنوان مثال،عبدالغفورمحمد سفیر دائمی مجمع الجزایر مالدیو در سازمان ملل در این مورد می گوید: کشور مطبوعش هیچگونه طرح وبرنامه ای برای جابجا کردن 300 هزار نفری که در این جزایرزندگی می کنند ندارد ودر صورت وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل وغیره ، مکان معینی برای اسکان مردم در کشورهای همسایه خریداری ویا پیش بینی نکرده است.

هنوز هم کشورهای کوچک جزیره ای که در اقیانوس آرام واقعند و درحال توسعه و پیشرفت هم هستند نظیر کشور فیجی، پالائو و جزایر مارشال هیچگونه قانونی در مورد جابجایی افراد در صورت وقوع چنین حوادث و بلایای طبیعی وضع نکرده اند. سفیر کشور پالائو در این مورد می گوید:اگر تغییرات اقلیم با همین میزان فعلی گشترش یابد ویا روند آن با افزایش بیشتری روبرو شود و جوامع بین المللی در کاهش آن تلاش نکنند، انتقال دادن مردم به کشور های همجوار و یا سایر کشورها تنها گزینه پیش روی ما ست.

پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی، سیل گسترده مهاجرت ها آغاز می شود. وضعیت کنونی بازماندگان کشورهائیتی مثال بارزی بر این ادعا ست. هزاران نفر از مردم بی پناه و آواره در جستجوی یافتن سرپناهی به کشورهای همسایه و مناطق همجوار هجوم آورده اند و علیرغم همکاری مردم جهان با آسیب دیدگان این فاجعه کمک ها به کندی صورت می گیرد.

بر اساس گفته سازمان بین المللی مهاجرت در صورت بروز بدترین سناریو وبه وقوع پیوستن فجایع انسانی در جزایر، ممکن است حدود 50 تا 350 میلیون نفر ازساکنان این مناطق مجبور به مهاجرت اجباری شوند.در بیشتر جزایر اقیانوس آرام ،خانه ها،زمینهای کشاورزی،پاتوق توریستها،زیر ساختهای شهری نظیر جاده ها،فرودگاه ها و اماکن تفریحی و دیدنی در نواحی ساحلی متمرکز هستند و در صورت بالا آمدن سطح آب دریا بسیار آسیب پذیرند.

در قرن گذشته بالا آمدن سطح آب دریاها بطور متوسط سالانه هفت دهم اینچ بوده است.اخیراً از سال 1993 تا 2003 این روند افزایش داشته و به 2/1 اینچ در سال رسیده است.مشکل اینجاست که در آینده چه خواهد شد.آیا این روند باز هم افزایش خواهد یافت ؟اگر دمای جهان افزایش یابد کوههای یخی قطب با سرعت بیشتری ذوب شده و سطح آب دریاها افزایش خواهد یافت و نتیجه آن به زیر آب رفتن تدریجی جزایر خواهد بود.در قرن آینده بعضی از دانشمندان بالا آمدن سطح آب دریاها را تا هفت فوت دور از انتظار نمی دانند.

فرار مردم از جزایر تنها گزینه پیشنهادی نمی باشد. اخیراً ایالات فدرالی میکرونزی که یکی از جزایر مهم اقیانوس آرام است طرحهایی را که جمهوری چک برای گسترش یک ایستگاه تولید انرژی تدارک دیده به چالش کشیده است.طرح مورد بحث یکی از بزرگترین پروژه های تولید انرژی در اتحادیه اروپاست که با سوخت فسیلی زغال سنگ کار می کند. این نیروگاه بزرگترین منبع انتشار گاز دی اکسید کربن در جمهوری چک می باشد. دی اکسید کربن عامل بالقوه گرمایش جهان است و بالا رفتن دما باعث ذوب شدن یخهای قطبی و در نتیجه بالا آمدن سطح آب دریاهاست. این پروژه در نزدیکی این کشور جزیره ای واقع است.

رئیس اداره محیط زیست و مدیریت بحران این کشور با ارائه درخواستی از مقامات دولت چک خواسته است که از توسعه این ایستگاه صرف نظر کنند . به گفته او این جزیره بطور جدی در خطر اثرات تغییر اقلیم از جمله آب گرفتگی قرار گرفته و احتمال می رود که بخش عظیمی از این کشور مورد خشم دریا ودیگر بلایای طبیعی قرار گیرد.

 

مترجم،عبدالحسین غلامرضایی

http://www.enn.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهدو شنبه 13 تير 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.